fot. Ljubljana Jože Pučnik Airport Lotnisko w Lublanie
Słowenia, po upadku Adria Airways w 2019 roku, posiada najgorszy w Unii Europejskiej wskaźnik dostępności transportem lotniczym. Kolejne rządy walczą o przyciągnięcie do Lublany za pomocą dotacji zagranicznych przewoźników. Wysiłki władz i operatora portu (Fraport) nie przynoszą zamierzonego efektu – wyniki pasażersko-operacyjne maleją. Zanim Lublana powtórzy rekordowy wynik z 2018 roku, upłynie nawet dekada.
Rok 2024 był dla lublańskiego portu lotniczego im. Jože Pučnika szczególny, albowiem lotnisko obchodziło 60-lecie swojej działalności. Przez ten okres słoweński port obsłużył ponad 47 milionów pasażerów, realizując ponad 1,1 miliona operacji lotniczych. W tym samym czasie port odprawił około 662 tys. ton frachtu.
Minimalny poziom łączności
Najlepszym okresem dla portu w stolicy Republiki Słowenii był czas, w którym prężną działalność prowadziły Adria Airways. Szybki rozwój sieci połączeń bezpośrednich, liczby samolotów i zła polityka cenowa doprowadziły do bankructwa narodowych linii lotniczych, co doprowadziło do drastycznej redukcji siatki połączeń portu i utraty – kluczowej w XXI wieku – łączności lotniczej.
Słowenia nie zdołała odbudować ruchu lotniczego po pandemii – bałkańskie państwo wciąż notuje jedne z najgorszych wyników w rankingach łączności lotniczej w Unii Europejskiej, a jest to podyktowane upadkiem narodowego przewoźnika. Adria Airways zawiesiły swoją działalność jeszcze przed wybuchem kryzysu wywołanego wirusem SARS-CoV-2.
Każdy kolejny słoweński rząd obierał za cel odbudowę siatki połączeń portu w Lublanie, jak również stworzenie nowego krajowego przewoźnika. Choć pomysł kreacji lotniczego start up’u wciąż raczkuje, to odbudowa sieci tras postępuje lepiej – nowi przewoźnicy zawitali do portu im. Jože Pučnika, lecz wyniki pasażersko-operacyjne wciąż pozostawią wiele do życzenia.
(Nie)pewna przyszłość
W zeszłym roku lublański port obsłużył 1,4 miliona pasażerów, o 13,3 proc. więcej niż w roku 2023. Ubiegłoroczny wynik jest wciąż gorszy rekordowego wyniku z 2018 roku, kiedy doliczono się 1,8 miliona podróżnych. Pasażerów w 2024 roku było mniej o 23 proc. Więcej podróżnych było także w 2019 roku (1,7 miliona), jak i w 2015 roku (1,46 miliona) i 2017 roku, kiedy obsłużono 1,68 miliona pasażerów.
Tegoroczna działalność nie wygeneruje lepszego wyniku, albowiem prognozowane jest obsłużenie maksymalnie 1,6 miliona pasażerów. Tylko w styczniu i lutym, w których odprawiono 81 191 pasażerów, ruch pasażerski odnotował spadek o 5,8 proc. Drugi miesiąc rok był także czwartym miesiącem rzędu, kiedy lublański port obsłużył mniej pasażerów niż w analogicznych miesiącach.
Lublana straciła funkcję hubu na Bałkany. Najwięcej pasażerów tranzytowych odprawiono w 2019 roku. Wtedy liczba takich podróżnych sięgnęła 200 tys., co odpowiadało 11 proc. łącznego ruchu. Wysiłki zarządcy portu (Fraport) w przyciąganie linii lotniczych nie przynoszą zamierzonych rezultatów. Zgodnie z oczekiwaniami nie działają również przetargi na „promocję regionu”. Belgrad przejął ruch Lublany – słoweński port lotniczy swojej pozycji w najbliższej dekadzie raczej nie odbuduje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.