Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Upadek słoweńskiego lotnictwa. Kiepskie wyniki Lublany

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Upadek słoweńskiego lotnictwa. Kiepskie wyniki Lublany
fot. Ljubljana Jože Pučnik Airport Lotnisko w Lublanie
Słowenia, po upadku Adria Airways w 2019 roku, posiada najgorszy w Unii Europejskiej wskaźnik dostępności transportem lotniczym. Kolejne rządy walczą o przyciągnięcie do Lublany za pomocą dotacji zagranicznych przewoźników. Wysiłki władz i operatora portu (Fraport) nie przynoszą zamierzonego efektu – wyniki pasażersko-operacyjne maleją. Zanim Lublana powtórzy rekordowy wynik z 2018 roku, upłynie nawet dekada.

Rok 2024 był dla lublańskiego portu lotniczego im. Jože Pučnika szczególny, albowiem lotnisko obchodziło 60-lecie swojej działalności. Przez ten okres słoweński port obsłużył ponad 47 milionów pasażerów, realizując ponad 1,1 miliona operacji lotniczych. W tym samym czasie port odprawił około 662 tys. ton frachtu. 

Minimalny poziom łączności

Najlepszym okresem dla portu w stolicy Republiki Słowenii był czas, w którym prężną działalność prowadziły Adria Airways. Szybki rozwój sieci połączeń bezpośrednich, liczby samolotów i zła polityka cenowa doprowadziły do bankructwa narodowych linii lotniczych, co doprowadziło do drastycznej redukcji siatki połączeń portu i utraty – kluczowej w XXI wieku – łączności lotniczej.

Słowenia nie zdołała odbudować ruchu lotniczego po pandemii – bałkańskie państwo wciąż notuje jedne z najgorszych wyników w rankingach łączności lotniczej w Unii Europejskiej, a jest to podyktowane upadkiem narodowego przewoźnika. Adria Airways zawiesiły swoją działalność jeszcze przed wybuchem kryzysu wywołanego wirusem SARS-CoV-2.

Każdy kolejny słoweński rząd obierał za cel odbudowę siatki połączeń portu w Lublanie, jak również stworzenie nowego krajowego przewoźnika. Choć pomysł kreacji lotniczego start up’u wciąż raczkuje, to odbudowa sieci tras postępuje lepiej – nowi przewoźnicy zawitali do portu im. Jože Pučnika, lecz wyniki pasażersko-operacyjne wciąż pozostawią wiele do życzenia.

(Nie)pewna przyszłość

W zeszłym roku lublański port obsłużył 1,4 miliona pasażerów, o 13,3 proc. więcej niż w roku 2023. Ubiegłoroczny wynik jest wciąż gorszy rekordowego wyniku z 2018 roku, kiedy doliczono się 1,8 miliona podróżnych. Pasażerów w 2024 roku było mniej o 23 proc. Więcej podróżnych było także w 2019 roku (1,7 miliona), jak i w 2015 roku (1,46 miliona) i 2017 roku, kiedy obsłużono 1,68 miliona pasażerów.

Tegoroczna działalność nie wygeneruje lepszego wyniku, albowiem prognozowane jest obsłużenie maksymalnie 1,6 miliona pasażerów. Tylko w styczniu i lutym, w których odprawiono 81 191 pasażerów, ruch pasażerski odnotował spadek o 5,8 proc. Drugi miesiąc rok był także czwartym miesiącem rzędu, kiedy lublański port obsłużył mniej pasażerów niż w analogicznych miesiącach.

Lublana straciła funkcję hubu na Bałkany. Najwięcej pasażerów tranzytowych odprawiono w 2019 roku. Wtedy liczba takich podróżnych sięgnęła 200 tys., co odpowiadało 11 proc. łącznego ruchu. Wysiłki zarządcy portu (Fraport) w przyciąganie linii lotniczych nie przynoszą zamierzonych rezultatów. Zgodnie z oczekiwaniami nie działają również przetargi na „promocję regionu”. Belgrad przejął ruch Lublany – słoweński port lotniczy swojej pozycji w najbliższej dekadzie raczej nie odbuduje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Praga: Luty lepszy niż przed rokiem i ponad milion pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Praga: Luty lepszy niż przed rokiem i ponad milion pasażerów

Rafał Dybiński 25 marca 2025

Poznań: Rekordowy luty w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy luty w historii lotniska

Rafał Dybiński 20 marca 2025

Bruksela: Luty słabszy niż przed rokiem, wzrosty tylko w cargo

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko w Lublanie ma być czarterowym hubem

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Lublanie ma być czarterowym hubem

Mateusz Kieruzal 01 maja 2022

Lotnisko w Lublanie po upadku Adrii. Ożywienie dopiero w 2021 r.

Infrastruktura i lotniska

Pracownicy lotniska w Lublanie wydają ostrzeżenie o strajku

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Praga: Luty lepszy niż przed rokiem i ponad milion pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Praga: Luty lepszy niż przed rokiem i ponad milion pasażerów

Rafał Dybiński 25 marca 2025

Poznań: Rekordowy luty w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Rekordowy luty w historii lotniska

Rafał Dybiński 20 marca 2025

Bruksela: Luty słabszy niż przed rokiem, wzrosty tylko w cargo

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko w Lublanie ma być czarterowym hubem

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Lublanie ma być czarterowym hubem

Mateusz Kieruzal 01 maja 2022

Lotnisko w Lublanie po upadku Adrii. Ożywienie dopiero w 2021 r.

Infrastruktura i lotniska

Pracownicy lotniska w Lublanie wydają ostrzeżenie o strajku

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5